Kateryna Ziabliuk
Jest pianistką, kompozytorką i dziennikarką. Swoje utwory zaprezentuje podczas niedzielnego wykładu głównego Copernicus Festival
Pochodzi z Kijowa, studiowała w Katowicach, Krakowie i Mediolanie. Wychowana w rodzinie artystów i otoczona różnymi kierunkami sztuki, zaczęła grać na fortepianie i śpiewać w wieku 6 lat. Jest jedną z najbardziej obiecujących postaci na ukraińskiej scenie muzycznej. W swojej twórczości posługuje się językiem nowoczesnego jazzu, ale jednocześnie nie waha się wykorzystywać elementów muzyki tradycyjnej i zgłębiać dziedzictwa kulturowego swojej ojczyzny. Jej głównym polem eksploracji jest poszukiwanie powiązań między muzyką ludową a free jazzem / free impro, zajmując się natychmiastowym komponowaniem w ramach improwizacji.
W 2019 roku, w oparciu o poemat Łesi Ukrainki, nagrała ze swoim trio improwizowaną suitę Lisova Pisnya (Leśna Pieśń). Na zaproszenie Katowice JazzArt Festival w 2022 roku dokonała reinterpretacji utworu w duecie z czołową polską wokalistką Natalią Kordiak. Występ ten dał początek projektowi TANŌK. W 2020 roku ukazał się jej pierwszy solowy album o nazwie Borders Make You Grow, który powstał dosłownie w warunkach pokojowych w pierwszych miesiącach pandemii. Po roku wydała album na żywo z Enjoy Jazz Festival w Ludwigshafen, który zawierał wariacje oryginalnych i folkowych piosenek z poprzedniego albumu.
Kateryna współpracowała z bałkańskim zespołem folkowym Kriva Drina, gdzie grała na akordeonie, śpiewała i zajmowała się aranżacjami. Współtworzy wiele stałych i jednorazowych projektów na zaproszenia festiwalowe, w tym z członkami Australian Art Orchestra, SonCe Trio, Lumpeks, Unleashed Cooperation, The Black Sea Songs i wieloma innymi. Ale te, które pozostają z nią na zawsze, to O.N.E Quartet, jej autorski kwintet Hilarious Disasters i duet TANŌK, gdzie głównie tworzy koncepcję i kompozycje. Od czasu do czasu bierze udział w występach i komponuje dla młodych twórców filmowych. Ponadto jest laureatką konkursu Jazz Juniors w 2023 roku, gdzie wystąpiła ze swoim kwintetem Hilarious Disasters i otrzymała ogromną ilość pozytywnych opinii oraz wiele ofert koncertowych za granicą i w Polsce. Od tego czasu wielokrotnie występowała w całej Europie, co zintensyfikowała w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę, wybierając rolę „kulturalnego ambasadora” Ukrainy w świecie zachodnim. W tym samym celu, regularnie pojawia się na międzynarodowych konferencjach i zjazdach, gdzie reprezentuje młodą scenę jazzową na panelach dyskusyjnych.
Od 5 lat rozwija się w kierunku pedagogicznym, prowadząc wykłady, zajęcia indywidualne oraz grupowe, w ramach takich warsztatów jak Huta Jazzu, Adventurous Music Plateaux oraz seria wykładów w kijowskim klubie KORA. Ponadto jest współzałożycielką i redaktorką gazety Meloport, gdzie publikuje swoje teksty poświęcone muzyce improwizowanej, kuratorką krakowskiego laboratorium free impro Smacznego oraz byłą dyrektorką artystyczną Kontra Jazz Club, który mimo krótkiego istnienia był edukacyjną otwartą sceną dla młodych ukraińskich muzyków, gdzie mogli eksperymentować z nowymi projektami, dzielić się wiedzą i nawiązywać kontakty.